Västra Götalandsregionen

Lek med lego visar klimatsmarta initiativ

Hur når man en kräsen målgrupp med ett komplicerat budskap – mitt under brinnande pandemi?

Svar: Med moderna verktyg, öppen dialog – och lego.

”Klimat 2030 – Västra Götaland ställer om” är en kraftsamling som drivs av Västra Götalandsregionen och Länsstyrelsen i Västra Götalands län, i samverkan med andra aktörer. En av dessa är Johanneberg Science Park som kontaktade Brand New Content med ett behov att nå ut med sitt projekt. När vår kommunikativa insats skulle inledas under vintern 2020-2021 var Sverige mitt uppe i pandemin.

Utmaning

Johanneberg Science Park behövde hjälp med att ta fram kommunikativa format som på ett populariserat och begripligt sätt kunde förklara ett antal klimatvänliga initiativ för byggbranschen. Projektet måste genomföras på ett smittsäkert sätt.

Kreation

En idé arbetades fram i en samling online-baserade workshops tillsammans med representanter för Johanneberg Science Park.

Idén var lika okonventionell som självklar: genom att överföra byggbranschens utmaningar till mikronivå i form av legobyggen skulle man på ett roligt och lättbegripligt sätt förstå utmaningar och möjligheter i ämnet.

Därtill kunde produktion ske i kontrollerad studiomiljö där enbart en karismatisk legobyggare i världsklass kunde illustrera utmaningarna i sitt legobygge.

Effekt

Filmerna hade osannolikt höga procent i genomtittning, alltså de som tittat på hela filmen, trots att filmerna är betydligt längre än genomsnittsfilmen på sociala medier. Genomtittningen låg på cirka 95 procent, vilket är ytterst ovanligt.

I samband med publiceringen av filmerna ökade intresseanmälningarna kraftigt och ytterligare partners kunde genom detta lockas till projektet. En annan tydlig effekt var att kännedomen om initiativet ökade märkbart i byggbranschen.

Kontakta oss

Henrik Wahlström

Kreatör
Brand New Story