Vem ska jag tro på?

Publicerat

Kategorier

I Brand New Contents nya programserie ”Vem ska jag tro på?” får tittarna insikt, kunskap och verktyg för att bättre kunna navigera i det allt mer komplexa medielandskapet som växer fram och den påverkan vi utsätts för – ofta utan att veta om det. Programledaren Kodjo Akolor leder oss med hjälp av fakta, forskning och personliga möten genom en värld full av desinformation, konspirationsteorier och dolda reklambudskap. – Det känns viktigare än någonsin att vi förstår hur våra medievanor påverkar oss, säger Kodjo Akolor.

I sex avsnitt undersöker Kodjo Akolor mekanismerna bakom desinformation, konspirationsteorier, mediedrev, yttrandefrihet, influencer-reklam och techjättarnas dagliga inverkan på oss. Under seriens gång träffar vi experter och kända ansikten som Emma Frans, Jenny Strömstedt, Ina Lundström, Karin Pettersson, Paulina Modlitba, Kent Werne, Abbie Richards, Andreas Önnefors, Jeanette Fors-Andrée och Amina Manzoor som hjälper oss att förstå hur våra medievanor påverkar våra inre och yttre liv – och hur vi kan hantera det. 

– Jag kan själv känna att det kan vara svårt att ha koll på vad som är sant och inte. Men efter att ha pratat med våra experter så är det lättare att ha en hälsosam skepsis till det man läser. Framförallt det som dyker upp i flödet, säger Kodjo Akolor.

Formatet är utvecklat och producerat av Brand New Content på uppdrag av UR och har premiär den 28 februari klockan 21.30 i SVT1 och på UR Play.

Dela inlägget

Se fler nyheter

Hur fan hamnade vi här?

Tågen står stilla. Dollarmiljardärer flyr till Sverige för att undvika skatt. Mopedungdomar kör – fullt lagligt – omkring med dödsmaskiner på fyra hjul och lämnar oss andra att tänka: hur fan hamnade vi här?

God Jul och Gott Nytt År med Ernst!

Nu är det dags att återigen välkomna Ernst Kirchsteiger till våra TV-skärmar! Den 1 december kl. 20.00 har Jul med Ernst premiär på TV4, där Ernst återigen bjuder in oss till gården i vackra Nyckelby.

S:t Görans Sjukhus blir dokumentärserie

I dag kan vi avslöja att Brand New Content bjuder in till en unik inblick bakom kulisserna på S:t Görans akutsjukhus i hjärtat av Stockholm. Serien består av tio avsnitt och har premiär på Viaplay och TV3 i början av 2025.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?

Landets bästa kreatörer är redo att hjälpa dig med dina kommunikations- och produktionsutmaningar. Hör av dig så berättar vi mer!