Guldörat är Sveriges finaste pris för alla som arbetar med radio och podd och landets största mötesplats för alla som jobbar med ljudinnehåll.
I dag öppnar årets tävling och alla som arbetar i branschen kan anmäla bidrag på radioakademin.org till 14 juni. I år delas Guldörat ut i 23 kategorier, bland annat med de nya priserna Årets folkbildare radio, Årets folkbildare podd, Årets nyheter & aktualiteter, Årets ljudbild, Årets sällskap, Årets branded content och publikpriset Årets radiokanal.
Nu släpps också biljetterna till Guldörat som 2024 flyttar in på Dramaten i hjärtat av Stockholm. Branschdagen och galakvällen tar plats på nationalscenen tisdag 22 oktober.
– Vi lyfter Guldörat ytterligare ett snäpp i år genom att flytta in på Dramaten med både branschdag och gala. Det kommer bli en både lyxig och värdig gala för de nominerade och alla andra i branschen, säger Anders Elfström, ordförande för Radioakademin som står bakom Guldörat.
– Det är glädjande att Dramaten återigen får vara en festlokal för prestigefyllda evenemang inom kultur och media. Radioakademin är mycket välkomna att dela ut Guldörat i våra guldkantade salonger, säger Kitte Wagner, vd för Dramaten.
Guldörat-dagen är fylld av seminarier, samtal och workshops med tunga talare och följs på kvällen av Guldörat-galan där Sveriges främsta kreatörer inom radio och podd belönas. Programmet på Stora scenen leds av programledarprofilen, komikern och konstnären Annika Lantz.
– Det finns två saker man drömmer om som radioprogramledare – det ena är att vinna ett Guldöra och det andra är att leda Guldörat. Och det första har jag redan gjort, så nu är det hög tid för det andra! Att tillställningen äger rum på Dramaten var heller inget som så att säga försvårade mitt beslut att tacka ja till denna ärofyllda uppgift. Kan det bli första gången en konferencier på Guldörat vinner pris som bästa skådespelare? En flicka kan ju alltid drömma, säger Annika Lantz.
The Power of Sound – en särskild mötesplats för kommersiellt ljud och spännande affärslösningar blandat med tips och inspiration – tar plats i Dramatenbaren. Därutöver erbjuds Guldörats besökare andra exklusiva seminarier och workshops. Program och talare kommer presenteras löpande under våren och sommaren.
Bakom Guldörat står Radioakademin som består av kommersiella radioföretag, public service-företagen, produktionsbolag, poddbolag och andra branschföretag.
Guldörat produceras för tredje året i rad av Brand New Content.
– Vi är riktigt taggade att förvalta Radioakademins fortsatta förtroende och skapa en spännande dag och fantastisk gala på Sveriges mest magiska scen, säger Klas Lindberg, exekutiv producent på Brand New Content.