Guldörat 2022

Publicerat

Kategorier

Den 20 oktober var en storslagen kväll för de svenska radio- och poddproducenterna när ”Guldörat” gick av stapeln på Vasateatern i Stockholm.

”Guldörat” är ett pris som årligen delas ut till Sveriges radio- och poddbransh av Radioakademin. I år gick uppdraget för att producera både branschdagen och prisgalan till Brand New Story, med en tydlig ambition att höja nivån på eventet.

Prisutdelningen ägde rum på Vasateatern i Stockholm. Gry Forssell från Mix Megapol var konferencier för galakvällen, medan Titti Schultz från P4 Extra ledde dagens seminarieprogram.

Publiken utsåg tre Guldörat-priser: Årets programledare radio blev alltså David Druid. Till Årets programledare – podd utsågs Cecilia Düringer från P3 Historia och Årets podd blev P3 Dokumentär. Totalt deltog 63 491 radio- och poddlyssnare i omröstningen.

P3 Dokumentär tog även hem kategorin Årets dokumentär för serien Palme-utredningen från insidan, som producerats av Banda. Priset för årets underhållningspodcast gick till dramaproduktionen De fria, producerad av Munck på uppdrag av Spotify.

Radioakademistyrelsens hederspris gick i år till Ina Jönsson på Viaplay Group Radio för att hon är ”kompetent som få, omtyckt av alla och ständigt på väg att utveckla och förbättra kommersiell radio”.

P3 Dokumentär tog även hem kategorin Årets dokumentär för serien Palme-utredningen inifrån, som producerades av Banda. Priset Årets underhållning – podd gick till till dramaproduktionen De fria som produktionsbolaget Munck producerade av Spotify. 

Radioakademins styrelses hederspris gick i år till Ina Jönsson på Viaplay Group Radio för att hon är ”kompetent som få, omtyckt av alla och ständigt i rörelse för att utveckla och förbättra kommersiell radio”.

Dela inlägget

Se fler nyheter

BNC tar Guldörat in på Dramaten

För tredje året i rad producerar Brand New Content Guldörat. Den här gången flyttar branschdagen och galan in på Dramaten – med Annika Lantz som moderator på Stora scenen.

Vem ska jag tro på?

I Brand New Contents nya programserie ”Vem ska jag tro på?” får tittarna insikt, kunskap och verktyg för att bättre kunna navigera i det allt mer komplexa medielandskapet som växer fram och den påverkan vi utsätts för – ofta utan att veta om det. Programledaren Kodjo Akolor leder oss med hjälp av fakta, forskning och personliga möten genom en värld full av desinformation, konspirationsteorier och dolda reklambudskap. – Det känns viktigare än någonsin att vi förstår hur våra medievanor påverkar oss, säger Kodjo Akolor.

Sitcom lanserar Amorteringsklappen

Årets bästa julklapp 2023 – ett sällskapsspel? Inte om man får tro Nordax Bank, som tagit hjälp av Brand New Contents content-team för att lansera ”Amorteringsklappen”.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?

Landets bästa kreatörer är redo att hjälpa dig med dina kommunikations- och produktionsutmaningar. Hör av dig så berättar vi mer!