I tio avsnitt får tittarna följa åtta av sjukhusets medarbetare, vars arbetsdagar speglar den mångfacetterade verksamheten på Capio S:t Görans Sjukhus. Serien skildrar både den avancerade vården och de mänskliga möten som utspelar sig på sjukhuset varje dag.
– Jag är både glad och stolt över att vi har lyckats ro det här i land efter många, långa och bra diskussioner om hur vi gör programmen värdiga, säkra och med patienternas bästa i fokus. Nu hoppas vi såklart att svenska folket tycker om programmen lika mycket som vi, säger Anders Sundberg, VD på Brand New Content.
Serien ger en djup inblick i sjukhusets verksamhet och lyfter fram de utmaningar och det engagemang som vårdpersonalen visar i sitt arbete.
– Att många nu kommer att kunna följa vår vardag och de utmaningar vi möter känns både spännande och viktigt. Jag hoppas att programmet inte bara visar vår professionalism, utan också det engagemang och den omtanke som finns hos vår personal, säger Gustaf Storm, VD på Capio S:t Görans Sjukhus.
Viaplay har stora förhoppningar.
– Jag är oerhört förväntansfull över denna serie, som tar oss med på en resa fylld av dramatik och mänsklig närhet. S:t Görans Sjukhus erbjuder en perfekt blandning av glädje, sorg och värme. Tittarna får en unik inblick i vardagen på ett av Sveriges största akutsjukhus och får följa livets olika cykler, från första andetaget till det allra sista. Varje patientberättelse vävs varsamt samman med våra karaktärers egna livshistorier, säger Alexander Tanno, Editor in Chief på Viaplay i Sverige.
”S:t Görans Sjukhus” har premiär den 10 mars på www.viaplay.se och TV3 klockan 21.00.