Storvinst för “Vem mördade skolan?”

Publicerat

Kategorier

Igår kväll tilldelades Brand New Content-formatet ”Vem mördade skolan?” priset för ”Bästa originalidé” på den prestigefyllda Riagalan.

I ”Vem mördade skolan?” tar komikern Jesper Rönndahl på sig uppdraget att avslöja vem som är ansvarig för misslyckandet i det svenska utbildningssystemet.

I sex stycken halvtimmesavsnitt, formade som humoristisk satir, undersöker Rönndahl flera förklaringar till nedgången i utbildningsresultaten samt ökningen av segregation och ojämlikhet.

Programmet är, med glimten i ögat, inspirerat av True Crime-narrativet och formen. Smart, suggestivt och välgjort. Varje avsnitt har en viss teori och vissa misstänkta och Jesper söker, i rollen som en hårt undersökande journalist, efter förklaringar och bevis för att bevisa vem som är skyldig – och vem som inte är det.

”Vem mördade skolan?” är medutvecklat tillsammans med Michael Lindgren och producerat av Brand New Content på uppdrag av SVT.

Riagalan, en satsning av Svenska Film- & TV-Producentföreningen, firar det bästa hantverket inom den svenska tv-industrin.

Dela inlägget

Se fler nyheter

BNC tar Guldörat in på Dramaten

För tredje året i rad producerar Brand New Content Guldörat. Den här gången flyttar branschdagen och galan in på Dramaten – med Annika Lantz som moderator på Stora scenen.

Vem ska jag tro på?

I Brand New Contents nya programserie ”Vem ska jag tro på?” får tittarna insikt, kunskap och verktyg för att bättre kunna navigera i det allt mer komplexa medielandskapet som växer fram och den påverkan vi utsätts för – ofta utan att veta om det. Programledaren Kodjo Akolor leder oss med hjälp av fakta, forskning och personliga möten genom en värld full av desinformation, konspirationsteorier och dolda reklambudskap. – Det känns viktigare än någonsin att vi förstår hur våra medievanor påverkar oss, säger Kodjo Akolor.

Sitcom lanserar Amorteringsklappen

Årets bästa julklapp 2023 – ett sällskapsspel? Inte om man får tro Nordax Bank, som tagit hjälp av Brand New Contents content-team för att lansera ”Amorteringsklappen”.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?

Landets bästa kreatörer är redo att hjälpa dig med dina kommunikations- och produktionsutmaningar. Hör av dig så berättar vi mer!