“Svenska Fall Podcast” görs genom ett unikt samarbete mellan Brand New Content, Viaplay och Perfect Day Media.
Inför den första poddsäsongen, med premiär 20:e augusti, har några av de starkaste avsnitten från tv valts ut för att anpassas till poddmediet. Den första säsongen består av svenska brottsfall fördelat på 12 avsnitt som alla släpps under hösten.
Brand New Content ligger bakom tv-formatet ”Svenska Fall” och producerar nu även den nya podcastserien.
– Under alla år som Brand New Content har producerat ”Svenska Fall” för tv har jag drömt om att även producera avsnitten som podd. När jag kontaktade Perfect Day märkte jag snabbt att de trodde lika mycket på projektet som vi gör och jag förstod att partnerskapet mellan oss tillsammans med Viaplay skulle passa perfekt, säger Klas Lindberg, exekutiv producent på Brand New Content.
Perfect Day Media har under året breddat sina intäktsströmmar inom både annons, betalvägg, helbrandat innehåll och live. Det här är första gången bolaget överlåter poddproduktionen i samarbete med ett annat produktionsbolag för att endast fokusera på publicering, marknadsföring och kommersialisering.
– Vi har länge sneglat mot true crime -genren, men inte riktigt hittat fram i en lukrativ produktions- och intäktsmodell för den typen av innehåll. Samarbetet med Brand New Content och Viaplay i kombination med vår utveckling av Ads och betalvägg har nu gett oss en möjlighet att testa en kommersialiseringsmodell vi tror och hoppas kan fungera, kommenterar Karolina Sandberg på Perfect Day Media.
“Svenska Fall Podcast”, premiär tisdag 20 augusti med nya släpp varje tisdag
Ep 1 – Kannibalen från Gävle
Ep 2 – Mord utan kropp
Ep 3-4 – Den ofrivillige Mördaren (dubbelavsnitt)
Ep 5-6 – Mordet på Anna Lindh (dubbelavsnitt)
Ep 7 – Dödsdömd mördare
Ep 8 – Rastplats 58
Ep 9 – Den kvinnliga styckmördaren
Ep 10 – Vem mördade Susan?
Ep 11 – Flickan som försvann
Ep 12 – Flygvärden som dödade