Systrarna Graaf som du aldrig sett dem förut!

Publicerat

Kategorier

De flesta svenskar har koll på systrarna Magdalena och Hannah Graaf men få känner till deras samiska ursprung. I Brand New Contents nya UR-produktion ”Typiskt Samer” plockar systrarna fram sina koltar och beger sig till fjällen för att lära känna den samiska kulturen. Tittarna får följa med på en personlig upptäcktsresa genom Sápmi som innefattar jojkskola, renrace, samisk dans och mycket mer.

– Vi har alltid vetat att vi har samiska rötter, men att verkligen uppleva kulturen på plats var som att lära känna en ny sida av oss själva. Och den sidan är tydligen väldigt förtjust i renkött och klappgröt, säger Magdalena Graaf

Under seriens gång möter Magdalena och Hannah en rad samiska personligheter som berättar om den samiska kulturens rika historia och traditioner. De besöker flera platser med anknytning till den samiska kulturen som den samiska marknaden i Jokkmokk och sametinget i Kiruna. Systrarna lär sig bland annat att jojka, stycka ren och om det samiska hantverket duodji.  

– Det här med jojk var lite som att sjunga från hjärtat… men mitt hjärta kanske behöver stämmas om, skojar Magdalena

Serien lyfter fram de utmaningar och möjligheter som urfolket samer ställs inför i dagens samhälle, samtidigt som systrarna gör en personlig resa där de tillsammans med sin samiska mamma Linda reflekterar över sina liv, uppväxt och band till sitt samiska ursprung. 

– Att göra den här resan tillsammans med Magdalena och vår mamma var som att öppna en ny bok om vår familjehistoria, fast en bok som vi aldrig riktigt läst innan. Det blev många fina stunder och ännu fler skratt, säger Hannah Graaf.  Typiskt samer sänds fr.o.m den 13 november på onsdagar klockan 22.00 i SVT1 (repris på tisdagar i SVT1 kl 11.00) samt på UR Play och SVT Play. Serien består av sex 30-minutersprogram där varje avsnitt tar upp olika aspekter av samiskt liv och kultur. 

Dela inlägget

Se fler nyheter

Kampanj om bristyrken inleder samarbetet med Region Gävleborg

Visste du att det kommer behövas 135 000 nya undersköterskor de närmaste 10 åren? Och att det just nu saknas 35 000 personer till olika yrken inom byggbranschen? Detta vill Region Gävleborg göra bot på och med hjälp av Brand New Content tog regionen därför fram en kampanj för att få fler att söka sig till dessa så kallade bristyrken.

BNC tar Guldörat in på Dramaten

För tredje året i rad producerar Brand New Content Guldörat. Den här gången flyttar branschdagen och galan in på Dramaten – med Annika Lantz som moderator på Stora scenen.

Vem ska jag tro på?

I Brand New Contents nya programserie ”Vem ska jag tro på?” får tittarna insikt, kunskap och verktyg för att bättre kunna navigera i det allt mer komplexa medielandskapet som växer fram och den påverkan vi utsätts för – ofta utan att veta om det. Programledaren Kodjo Akolor leder oss med hjälp av fakta, forskning och personliga möten genom en värld full av desinformation, konspirationsteorier och dolda reklambudskap. – Det känns viktigare än någonsin att vi förstår hur våra medievanor påverkar oss, säger Kodjo Akolor.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?

Landets bästa kreatörer är redo att hjälpa dig med dina kommunikations- och produktionsutmaningar. Hör av dig så berättar vi mer!