Vad hände med 80-talsfenomenet “Dreamers”?

Publicerat

Kategorier

BNC:s podcastdokumetär försöker lösa ett av pop-Sveriges stora mysterier.

Historien om Dreamers – det påhittade(?) 80-talsbandet som fick en stor hit med sin låt “Jag gör som jag vill” – har berättats i en rad Nordax-kampanjer de senaste åren. Men vad hände egentligen med bandet efter den omtalade splittringen under livesändningen i soffprogrammet “Café Berså” då det begav sig.

I podcasten “Dreamers – vart tog dom vägen” tar sig journalisten “Anthony Pålsson” an jakten på bandmedlemmarnas mystiska försvinnande – på största allvar.

Podden släpptes på Spotify den 2 juni 2023 och har lett till stora spekulationer bland lyssnarna om vad som är sant och inte.

Syftet var att förlänga och fördjupa konceptet “Dreamers” genom ett nytt medium – podcast.

Målet var att nå den del av Nordax målgrupp som konsumerar mycket podd – men också att skapa en produktion som väcker känslor, frågor och som på ett organiskt sätt har förutsättningar att bli en så kallad “snackis” och pr-drivande.

Konceptet ”Dreamers” handlar om ett fejkat 80-talsband som spricker pga av just detta skäl. BNC har producerat flera stora filmpaket med Dreamers i fokus, bland annat när bandet är gäster på kaféprogrammet Café Berså. Vi har också skrivit pop-punklåten ”Jag gör som jag vill” (finns på Spotify) som var bandets stora hit – och som vi sedan gjorde en ”Hitlåtens historia”-film kring. 

Nordax Bank vänder sig till de som inte riktigt passar in i storbankernas mallar: Frilansare, gig-jobbare, egenföretagare och andra som av olika skäl kan ha svårt att få bolån. Briefen till kampanjen var denna: Inspirera och engagera kring Nordax bolån inom ramen för konceptet: “Banken för det nya vanliga”.

Lyssna på den spännande dokumentären här.

Dela inlägget

Se fler nyheter

Stockholms gängkrig vinner prestigefyllt tv-pris

Igår kväll tilldelades den kritikerrosade dokumentärserien “Stockholms Gängkrig” priset för “Bästa faktaprogrammet för året” på den prestigefyllda svenska tv-galan “Kristallen”.

Kristallen 2023

Den 28 augusti presenterar Brand New Content stolt det bästa av det bästa i den svenska tv-branschen på uppdrag av Stiftelsen Det Stora TV-Priset (”Kristallen”).

RISE väljer Brand New Content – igen

Brand New Content fortsätter som innehållspartner när forskningsinstitutet RISE tar nästa steg i sin varumärkesresa. Det står klart sedan byrån tilldelats uppdraget med institutets innehållstjänster efter en upphandling.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?

Landets bästa kreatörer är redo att hjälpa dig med dina kommunikations- och produktionsutmaningar. Hör av dig så berättar vi mer!