KLARNA

Så tar man globalt ägandeskap om sitt ämne

Klarna har under 2000-talet byggt en ledande ställning inom e-handel på den svenska marknaden. Men fram till 2020 var man relativt okända på andra marknader. Bolaget upplevde utmaningar med att sälja sina betalningslösningar på andra marknader, särskilt till små och medelstora företag. Företaget behövde “börja om” och bygga kännedom och förtroende hos nya målgrupper på nya marknader.

Utmaning

Klarna ville bygga förtroende för varumärket och hitta nya kunder utanför Sverige och ville därför etablera sig globalt som ledare inom e-handel, särskilt i USA och Storbritannien.

Kreation

Brand New Content ledde ett strategiskt kopplat konceptarbete, där vi via gemensamma workshops och konceptuellt idéarbete definierade målgrupper och kartlade deras behov, drömmar och drivkrafter. Detta blev basen för en redaktionell plan som inkluderade bevakningsområden, ämnen, rubriker och paketering för måluppfyllelse.

En liten redaktion bestående av redaktionella specialister tillsattes och leddes av byrån. Redaktionen arbetade nära Klarnas kommunikationsavdelning och satte publiceringsplan, mätverktyg och rutiner för att både publicera tidlöst innehåll och ha beredskap för snabba nyheter utefter omvärldsförändringar.

Parallellt inleddes ett samarbete för att utveckla den redaktionella plattformen klarna.com/knowledge. Ett team bestående av utvecklare och digital designers från BNS tog plats i Klarnas team. Målet var en sajt som kombinerar modemagasinets finish med affärstidningens innehåll och ett modernt tilltal.

Plötsligt hade Klarnas kommunikationsavdelning kompletterats med en grupp redaktionella specialister, med särskilt ansvar för att bygga varumärket gentemot de specificerade målgrupperna.

Effekt

Trafiken till Klarna Knowledge ökade med över 500% på ett år. 50% av besökarna kom nu från USA. Ökad spridning i sociala medier och sökordsoptimering bidrog till framgången. Klarna Knowledge blev därför ett centralt verktyg för att bygga räckvidd och engagemang i målgrupperna.

Kontakta oss

Johan Andersson

Johan Andersson

Affärsutveckling
Brand New Story